TUCON 2013

Inlagd , av e-man

TUCON eller TIBCO User CONference är en årlig konferens som arrangeras av TIBCO Software för kunder och användare av deras produkter.

TUCON 2013 utspelade sig i Las Vegas under tre dagar i oktober med cirka 2100 anmälda deltagare enligt TIBCO, vilket var den största skaran sedan man började arrangera konferensen. Bland deltagarna sågs kunder, framtida kunder, partners, analytiker och anställda på TIBCO. Konferensens profil detta år var utbildning. Första två dagarna startade med keynotes under förmiddagen; på eftermiddagen var det sedan break-out sessions, medan dag 3 var helt och hållet break-out sessions. Parallellt med dessa sessioner fanns ett Solution Showcase-rum, med många bås och demonstrationer av olika produkter och lösningar – från TIBCO och olika partners.

Man hade delat upp Solutions Showcase-arean i 5 delar, vilket är också de områden man nuförtiden kategoriserat sina produkter i: Automation, Event Processing, Analysis, Cloud och Social. I många fall så var det utvecklare & produktansvariga som stod och pratade om och visade de olika produkter och lösningarna man hade – hade man frågor och funderingar fanns det bra tillfälle att få svar direkt från källan.

”What’s your purple light?”
Den keynote som gavs av VD Vivek Ranadivé avslutades med denna passning till publiken. Orden relaterar till ett visst flygbolags belysning i planen. För dom som rest med bolaget så kan man nog relatera till detta och kanske bidrar det till ”turn customers into fans” – en fras man använde flera gånger under konferensen (TC1F förkortade man det).
Förutom betydelsen av att leverera ”extreme value” och den nya typen av kunder talade också Vivek om stora generationsskiften inom teknikanvändning. Vi håller nu på att skifta till civilisation 3.0. I denna nya civilisation så kommer fler människor än någonsin tidigare vara ständigt uppkopplade med smartphones. För att företag ska vara vinnare i denna civilisation behöver de vara agila. Hänga med, leda och låta andra skapa funktioner ovanpå de tjänster företaget erbjuder.

I år handlade general sessions på TUCON mest om fördelen med analys av data. Inte bara analys av historisk data utan att upptäcka trender precis när dom sker. TIBCOs produkter är anpassade till att fungera för båda syften. Stacken av program för integration utgör en förutsättning för att data ska kunna samlas in och presenteras med produkterna för analys.

I dag med smarta enheter som är uppkopplade har man möjlighet till datainsamling på ett annat sätt än tidigare. Med rätt verktyg kan denna data användas för att ge riktad information till kunden som passar i det sammanhang kunden befinner sig i. Just så får informationen effekt på bästa sätt. Man menar på att företag som inte har koll på sin ”Big Data” irrar runt lika fatalt som ett rådjur på en motorväg.

Presentatörerna i de olika keynotes som hölls var dels folk från TIBCO, dels från kunder till TIBCO. Även om det var en del bra som sades, så var det långa pass totalt sett.
Inspelningar av keynotes kan man hitta på TUCONs hemsida.

Break-out sessions
Break-out sessions var uppdelade i 3 kategorier – Analysis, E3 Infrastructure och Thought Leadership. Inom varje kategori fanns det sedan ett antal olika sessioner för olika ämnen, 3-4 sessioner parallellt inom varje kategori vid varje tidpunkt i princip. De flesta var öppna att gå till som man ville, medan några hade en begränsat deltagarantal. Dessa var i regel hands-on-sessioner där man fick praktiskt tillfälle att labba med någon produkt.

Andra sessioner kunde vara att TIBCO presenterade en produkt eller lösning, eller en kund eller partner som presenterade erfarenheter inom något specifikt område eller med en lösning. En del sessioner var också i form av paneldebatt & diskussion inom ett specifikt ämne.

Nyheter inom integration
TIBCO presenterade många nya produkter och nya releaser av existerande produkter. Sammantaget känns det som att man har lagt klart ett pussel med produkter för att göra det möjligt för företag att bli exakt så agila som det krävs i civilisation 3.0. Och räcker inte produkternas förmåga kommer man att vidareutveckla enligt kundens önskemål.

Vad gäller produkter för att stödja mobil användning har man nu en helhet för att exponera REST/SOAP-baserade tjänster ut mot företags partners och kunder.  TIBCO API Exchange och BusinessWorks Express utgör de viktigaste infrastrukturkomponenterna. Här har företaget det som behövs för att kunna säkerställa att extern exponering inte tynger ner de tjänster som är placerade på insidan. Man har throttling, autentisering, transport mediering mm. För de företag som vill utveckla mobila appar så har TIBCO en specialiserad produkt för ändamålet. Med hjälp av denna kan utvecklaren på ett enkelt sätt utveckla och hantera deployment till de olika app stores som finns.

TIBCO har också satsat en hel del på erbjudandet av verktyg för integration och analys i molnet. Nu finns de flesta integrationstekniker som molntjänster på lite olika nivåer som kan passa i många sammanhang. Företag kan hyra integrationsplattform för att utveckla egna tjänster på i form av ett PaaS erbjudande men det finns också möjlighet att komma åt en redan förberedd plattform exvis i form av en buss där det allt är redo att deploya integrationsflöden. En del av de traditionella integrationsverktygen finns tillgängliga i denna form, liksom MDM-verktyg, analys-verktyg och man kommer att fylla på med fler produkter här efterhand. Allt detta finns under samlingsnamnet TIBCO Cloud Marketplace.

En del av produkterna finns ute redan nu, en del andra kommer att släppas senare i år. Information om de nya releaser & produkter som annonserades går att hitta här.

e-man
Från e-man så var vi tre personer. Johan Thor, Erik Lundevall samt Björn Arkenfall. Vi har ganska många års erfarenhet tillsammans av arbete med främst produkter inom integration. Johan och Erik var besökare för första gången medan Björn varit på plats några gånger. Överlag så var det ett lyckat arrangemang och mycket intressant information som presenterades. Inte minst var det intressant att här se en samlad bild över var TIBCO är på väg.

Johan Thor  johan.thor@e-man.se
Erik Lundevall erik.lundevall@e-man.se

Tillbaka till alla nyheter